Львівський НДЕКЦ МВС України

Контакти:
Юридична адреса:

м. Львів,79040, вул. Конюшинна, 24.
Фактична адреса:
м. Львів,79040, вул. Збиральна, 24.
Електронна пошта: ndekc@lv.npu.gov.ua
lviv@dndekc.mvs.gov.ua
Приймальна директора:
(032) 262-52-19.
Бухгалтерія:
(032) 262-20-34.
Канцелярія:
(032) 262-17-87.
Відділ біологічних досліджень (встановлення батьківства):
(032) 261-39-24.
Факс: (032) 262-50-11.
Охорона: (032) 262-21-73.

Психологічна


14.1 Психологічні дослідження


Психологічна експертиза встановлює ті особливості психічної діяльності та такі їх прояви в поведінці особи, які мають юридичне значення та тягнуть певні правові наслідки.

Об’єктом психологічної експертизи є психічно здорові особи (підозрюваний, обвинувачений, підсудний, виправданий, засуджений, свідок, потерпілий, позивач, відповідач: малолітні; неповнолітні; дорослого та похилого віку).

 
 

Предметом психологічної експертизи є психічні процеси, стани, властивості особистості, її непатологічні психічні аномалії, та їх слідові прояви, які можна виявити у продуктах діяльності, свідченнях оточуючих, відео- та аудіозаписах тощо.

Головнимизавданнями психологічної експертизи є визначення у підекспертної особи:

- індивідуально-психологічних особливостей, рис характеру, основних якостей особистості, мотивотвірних чинників психічного життя і поведінки;

- емоційних реакцій і станів;

- закономірностей перебігу психічних процесів, рівня їх розвитку та індивідуальних властивостей;

- особливостей психічної діяльності особи в юридично значущих ситуаціях.

Зазначений перелік експертних завдань не є вичерпним і може коригуватись (доповнюватись) залежно від запиту ініціатора проведення судової експертизи (експертного дослідження) в межах компетенції судової психологічної експертизи.

Під час проведення психологічних експертиз використовуються загальновідомі в науковій практиці психологічні методики і такі, що пройшли державну атестацію, та їх авторські модифікації, що відбираються з урахуванням специфіки експертних досліджень і конкретних питань, поставлених перед психологічною експертизою.

Особливості призначення судової психологічної експертизи

Відповідно до особливостей конкретних обставин справи вирішувані психологічною експертизою питання рекомендовано узгодити із експертом з метою їх компонування у доцільні блоки.

Для проведення дослідження орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), надає експерту можливість психологічного освідчення підекспертної особи та матеріали кримінального провадження (цивільної/адміністративної справи).

При необхідності призначення психологічної експертизи щодо малолітньої особи – психологічне дослідження проводиться за згодою її законного представника.

Орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), має особливу увагу приділити свідченням або відомостям про особливості поведінки підекспертної особи у проблемних ситуаціях (конфлікти, покарання, втрати тощо) та свідченням про особливості її емоційного стану в певних обставинах (безпосередньо у момент подій, у час, що передував подіям, а також після їх завершення).

Для проведення психологічної експертизи (враховуючи вік підекспертної особи та питання, поставлені перед експертом) експерту необхідно надати: матеріали кримінального/цивільного/адміністративного провадження/справи; медичну документацію, документи, що підтверджують стан психічного здоров’я (висновок психіатричної експертизи та/або довідка), особову справу, шкільні характеристики і характеристики з місця роботи, свідчення співучнів, педагогів, колег, друзів, знайомих, родичів та інших людей, з якими підекспертна особа близько спілкувалася, відеозаписи тощо. У свідченнях рідних та близьких повинні бути відображені особливості її розвитку та поведінки, умов життя, оточення, притаманні їй схильності, захоплення, інтереси. За наявності також надаються висновки психологів, щоденники, листи, зразки творчості, підекспертної особи.

Орієнтовний перелік вирішуваних питань:

- Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?

- Чи має підекспертна особа індивідуально-психологічні особливості, які суттєво вплинули на характер її протиправних дій (зазначається, що саме має значення для органу (особи), який (яка) призначає експертизу (залучає експерта): підвищена агресивність, схильність до підкорення, жорстокість, нерішучість, соціальні установки, мотиваційна сфера)? Який індивідуально-рольовий статус має підекспертна особа у злочинній групі?

- Чи має підекспертна особа індивідуально-психологічні особливості, що суттєво вплинули на характер її свідчень у справі?

- Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків (зазначити, якщо треба, одного чи обох із них), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини? Яке психологічне ставлення дитини до своїх батьків, інших учасників сімейного конфлікту (бабусям, дідусям, новим членам сім'ї)?

- Чи наявні у підекспертної особи зміни в емоційному стані, індивідуально-психологічних проявах, які перешкоджають активному соціальному функціонуванню та психологічному благополуччю і виникли внаслідок впливу певних обставин (зазначити обставини: безпідставне обвинувачення, незаконне позбавлення волі, наклеп, образа, заподіяння шкоди її громадським інтересам тощо)?

- Чи є ситуація, що досліджується у справі, психотравмувальною для особи (прізвище, ім’я та по батькові)? Якщо ситуація є психотравмувальною, то чи завдано особі (прізвище, ім’я та по батькові) страждань (моральної шкоди)?

- Чи завдано особі (прізвище, ім’я та по батькові) страждань (моральної шкоди) умовами ситуації (зазначаються умови ситуації), що досліджується у справі? Якщо особі (прізвище, ім’я та по батькові) завдано страждань (моральної шкоди), який може бути встановлено розмір грошової компенсації за завдані страждання (моральну шкоду)?

- Чи спроможна підекспертна особа з урахуванням її вікових особливостей, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку та умов мікросоціального середовища (залежність, погроза, омана тощо) розуміти реальний зміст власних дій та повною мірою керувати ними і передбачати їх наслідки (у справах про визнання недійсною угоди, укладеної дієздатною особою)?

- Чи здатна підекспертна особа з урахуванням її емоційного стану, індивідуально-психологічних особливостей та рівня розумового розвитку правильно сприймати обставини, що мають значення у справі, і давати про них відповідні свідчення?

- Чи перебувала підекспертна особа на момент скоєння протиправних дій в емоційному стані (і в якому саме (сильний страх, пригніченість, розгубленість, відчай, емоційний стрес, фрустрація тощо)), що суттєво вплинув на її свідомість і поведінку (або згідно з матеріалами справи – на діяльність, виконання професійних обов’язків)?

- Чи перебувала підекспертна особа на момент скоєння протиправних дій у такому психічному стані (фізіологічний афект, фрустрація, стрес тощо), який міг суттєво звузити можливість повною мірою усвідомлювати характер власних дій та керувати ними?

- У якому емоційному стані перебувала підекспертна особа в період, який передував її самогубству?

- Чи виник емоційний стан підекспертної особи в період, який передував її самогубству, унаслідок дій певної особи (зазначити: насильство, дії, які кваліфікуються як погрози, жорстоке ставлення чи систематичне приниження людської гідності тощо)?

- Чи здатна підекспертна особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, індивідуально-психологічних особливостей та емоційного стану, правильно розуміти характер і значення скоюваних з нею дій та чинити опір (у справах про статеві злочини)?

- Чи наявні психологічні ознаки переживання дитиною психотравмувальної ситуації? Якщо так, то в чому саме вони проявляються?

- Чи здатна підекспертна особа з урахуванням рівня її розумового розвитку та індивідуально-психологічних особливостей розуміти характер і фактичний зміст власних дій, керувати ними та передбачати їх наслідки?

- Чи має підекспертна особа відхилення у психічному розвитку, які не є проявами психічного захворювання (інфантилізм, педагогічна запущеність, занедбаність тощо)? Якщо має, то якими є ознаки цих відхилень?

- Які індивідуально-психологічні, зокрема емоційно-вольові, особливості характерні для досліджуваної особи?

- Чи наявна в досліджуваної особи схильність до фантазування? Якщо наявна, то як саме це може вплинути на здатність давати свідчення?

- Чи вплинули (і як саме) індивідуальні властивості психічних процесів підекспертної особи (зазначити, залежно від того, що має значення у справі: пам’ять, увага, сприймання, мислення, особливості емоційних реакцій) на сприйняття нею особливостей та змісту ситуації (зазначити наявні ознаки ситуації, що досліджується у справі), на їх відтворення у свідченнях?

- Якою є психологічна характеристика комунікативної діяльності особи (прізвище, ім’я та по батькові) у процесі відтворення нею подій (вказати, яких саме) під час проведення (вказати дату) за її участю слідчої дії (за матеріалами відеозапису зазначеної слідчої дії)?

- Чи наявні в поведінці особи психологічні особливості, властиві для самостійного (несамостійного) відтворення нею певних подій, під час проведення за її участю відповідної слідчої дії?

- Чи є у відеозаписі відтворення обстановки та обставин подій (дата проведення) за участю особи (прізвище, ім’я та по батькові) ознаки здійснення на неї психологічного впливу з боку осіб, які брали участь у проведенні цієї слідчої дії?

- Для оптимізації роботи експерта та ефективного виконання судової психологічної експертизи рекомендуємо попередньо узгоджувати перелік питань та об’єктів дослідження із експертом-психологом нашої установи - Бойчук Юлією Миколаївною.

- Речові докази для проведення експертизи необхідно направляти опечатаними, в упаковці яка забезпечує їх зберігання та чітко викладеним пояснювальним текстом.